Kosmetyki powodujące raka. Kampania na rzecz walki z rakiem piersi

Czy wiesz, że rak piersi to drugi najczęściej diagnozowany rak na świecie? Październik to miesiąc poświęcony działaniom podnoszącym świadomość raka piersi na całym świecie.

źródło zdjęcia: Pinterest.com

Amerykańska kampania na rzecz bezpiecznych kosmetyków nakłania duży koncern kosmetyczny Protector and Gamble do rezygnacji z wykorzystywania w kosmetykach substancji kancerogennych. Kampania promująca hasło ”Kosmetyki bez raka’’ wyjaśnia, że nawet najmniejsza dawka szkodliwej substancji aplikowana na ciało codziennie przy użyciu kilku produktów znacząco wpływa na ryzyko wystąpienia choroby. Wśród wymienianych substancji kancerogennych są formaldehydy (DMDM hydantoin, Imidazolidinyl urea, Polyoxymethylene urea, Quaternium-15), Butylated hydroxyanisole (BHA), Benzophenone-1, Styrene, Polyacrylamide, Polyetrafluoroethylene (PTFE), Methylparaben, Propylparaben, Isoparaben i Butylparaben.

Rak dotyka aż 1 na 3 kobiety i 1 na 2 mężczyzn w USA, nie ma nic ”pięknego” w używaniu kosmetyków zawierających substancje powodujące raka. Amerykańska kampania na rzecz bezpiecznych kosmetyków sprawdza 6 największych na świecie koncernów kosmetycznych pod kątem weryfikacji substancji kancerogennych, a koncern P&G został sprawdzony jako pierwszy.

Substancje mogące przyczynić się do rozwoju choroby raka piersi to najczęściej wymieniane w składzie konserwanty i substancje zapachowe: Parabeny i Ftalany.

Chemiczne konserwanty akumulują się w organizmie, używane regularnie przez lata zwiększają ryzyko wystąpienia raka. Mogą również powodować inne choroby jak astma, u kobiet w ciąży defekty płodu. Z drugiej strony zanieczyszczenia płynące ze środowiska – powietrza, wody, jedzenia i wielu produktów narażają nas na takie ryzyko w podobnym stopniu.

Powyższe informacje pochodzą ze stron Kampanii na rzecz bezpiecznych kosmetyków oraz Breast Cancer Action (po kliknięciu na nazwę przejdziesz do strony z artykułem).

Nie jestem przekonana czy takie działania mają sens. Rewelacje, które krążyły w sieci dotyczące badań Dr Philippy Darbre (o rzekomym związku antyperspirantów z rakiem piersi) zostały obalone przez Komitet Naukowy działający przy Komisji Europejskiej. Uznano, że Dr Darbre popełniła szereg błędów. Występujący w tkance nowotworowej metyloparaben ma najsłabsze działanie estrogenne, a istniejące badania wykluczają związek raka piersi ze stosowaniem kosmetyków pod pachami. Dodatkowo większość antyprespirantów nie zawiera parabenów, a samo miejsce występowania raka w obszarze sutka wyklucza hipotezę jakoby stosowanie antyperspirantów pod pachami miało na to wpływ ze względu na sposób przepływu limfy.

Informacje te szczegółowo przedstawiono w portalu Kosmopedia

Póki co różne światowe organizacje grzmią, ale kosmetyki nadal są produkowane przy udziale substancji podejrzewanych o szkodliwe działanie. Wszak nikt nie udowodni producentowi kosmetyku, że zachorowanie na raka pochodzi właśnie od jego produktu, na co dzień jesteśmy narażeni na wiele szkodliwych czynników i moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest zachowanie zdrowego rozsądku i wykorzystywanie dostępnych możliwości np. z użyciem kosmetyków naturalnych lub innych rozwiązań zmniejszających wpływ chemii na nasze życie.

Wiele marek kosmetycznych z całego świata wspiera kampanie na rzecz walki z rakiem piersi. Przykładem takiego przedsięwzięcia jest kampania prowadzona przez Estee Lauder Companies od 1992 roku. Zapoczątkowana przez panią Evelyn H. Lauder buduje świadomość problemu raka piersi i wspiera działania zmierzające pokonaniu choroby. W tym roku pod hasłem ”Pokonajmy raka piersi. Razem mamy większą siłę” gromadzi fundusze na badania medyczne nad rakiem piersi u kobiet z mutacją w genie BRCA1 prowadzone pod kierunkiem prof. Jana Lubińskiego w Ośrodku Nowotworów Dziedzicznych w Szczecinie.

Kupując produkt marki Estee Lauder, Clinique, Bobbi Brown, Bumble and Bumble, La Mer lub biżuterię Ani Kruk oznaczoną symbolem ”różowej wstążki” wspierasz tę kampanię – uzyskany dochód (20% ceny każdego produktu) przekazywany jest na wspomniane badania. W latach 2009-2013 Estee Lauder Companies przekazało na badania 447 946 zł. W akcji biorą udział również perfumerie Douglas, Sephora, Polskie linie lotnicze LOT, linie regionalne EUROLOT, Medicover, Universal Music Polska, Wittchen oraz Yankee Candle.

Po kliknięciu na zdjęcie pojawi się ono w większym rozmiarze.

Zobacz film zrealizowany w ramach akcji BCACampaign gdzie dotknięte chorobą rodziny opowiadają o swojej historii:

W walkę na rzecz profilaktyki raka piersi aktywnie działa również marka Avon od 1998 roku sprzedając produkty z różową wstążką oraz corocznie organizując ”Marsz Różowej Wstążki”. Akcja zebrała do tej pory blisko 16 000 000 zł.

Czy umiałabyś zrezygnować z ulubionych kosmetyków do pielęgnacji czy makijażu dlatego, że zawierają substancje podejrzewane o wpływ na powstanie raka? Czy poddajesz się badaniu piersi i/lub wspierasz kampanię poprawiającą świadomość i walkę z rakiem?

  • Martyna

    Moja mama zmarła na raka piersi więc z wielu względów badam się bardzo regularnie i jestem gotowa zrezygnować z wszystkiego co może przyczynić się do powstania tego paskudztwa

  • Kami

    Ta kampania to bardzo ważna inicjatywa i tego rodzaju tekstów nigdy za wiele :) Wspieram od lat. Świadomość, samobadanie i pokonanie strachu przed wizytą u lekarza, kiedy się coś wyczuje pod palcami to pierwszy krok do przezwyciężenia choroby, która dotyka niestety tak wielu. W mojej najbliższej rodzinie 2 osoby.

  • Od jakiegoś czasu badam się regularnie. To znaczy minimum raz w roku robię sobie kompleksowy przegląd; od okulisty, dermatologa, stomatologa przez USG piersi czy badania krwi. A te ostatnie w podstawowym zakresie robię sobie przynajmniej raz na kwartał. To nie zajmuje dużo czasu, a pozwala mi na względny spokój.

  • MoniA

    Gdzie można kupić tą kolekcję Estee którą masz na zdjęciach?

    • W perfumeriach Sephora, Douglas, salonach firmowych Estee Lauder np. w Galerii Mokotów w Warszawie.

  • Sophia

    Mnie też interesuje gdzie można znaleźć lakier i pomadke z tej kolekcji :) Jeśli przy okazji zakupu można wspierać walkę z rakiem to jestem za!

    • Partnerami akcji są perfumerie Sephora i Douglas, na pewno tam znajdziesz produkty objęte kampanią + salony firmowe Estee Lauder, Clinique, Bobbi Brown (Warszawa).

  • Urszula Nabrzeżny

    mammografi sie nie poddaje bo jeszcze jestemj za mloda a jest pewne ograniczenie ;/ kiedys wspieralam amazonki gdyz mojej mamy siostra miala wycieta piers oraz wezly chlonne pod pacha. byla zalamana gdy stracila wlosy i piers – nie czula sie juz kobieta. nie chciala nosic peruk chociaz pozniej sie do nich przekonala (pozniej wlosy odrosly) . nie chciala jednak nigdzie wychodzic i ciagle mowila ze niedlugo pogrzeb… to smutne bylo ale to ja znalazlam amazonki na internecie i to ja namowilam ciocie na pierwsze s[potkanie z tymi wspanialymi kobietami :)

    • To miłe, że ciocia znalazła w Tobie oparcie :) Mogę sobie tylko wyobrażać jak jej było ciężko pogodzić się z sytuacją, wsparcie bliskich odgrywa ogromną rolę w każdej chorobie, tym bardziej takiej, która jest groźna i z pewnością odciska swój ślad na całe życie.

Wszystkie materiały zawarte na łamach bloga są chronione prawami autorskimi, a ich kopiowanie lub wykorzystywanie jest zabronione.

© 2008 - 2016 - BeautyIcon.pl

Social Media